حدیث پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در نکوهش عجله کردن + تصویر

حدیث پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در نکوهش عجله کردن + تصویر

در روز میلاد پیامبر رحمت و مغفرت شما مخاطبان گرامی مجله آبی را به مطالعه و تفکر پیرامون حدیث گرانبها از حضرت محمد(ص) در رابطه با نکوهش عجله کردن در کارها دعوت می کنیم.

حدیث پیامبر اسلام در مورد عجله

رسول خدا فرمودند(ص):
آنچه مردم را هلاک می کند عجله است و اگر مردم (در کارهایشان) درنگ می کردند هیچکس هلاک نمی شد.

برای توجه بیشتر به این حدیث نورانی پیامبر در مورد عجله به ذکر مصادیقی از عجله کردن و از دست رفتن زندگی انسان ها می پردازیم.

حدیث پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در نکوهش عجله کردن

عجله و تصادفات رانندگی و مرگ افراد

اگرچه آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی علل گوناگون دارد و به طور کلی می توان به انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط اشاره کرد اما عامل انسانی و عجله در رانندگی موردی است که نمی توان نقش آن را در ایجاد خسارت و مرگ و میر انکار نمود.

بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها ۱٫۳۵ میلیون نفر بوده به طوری‌که هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود.

این عدد و رقم تکان دهنده است و کمی تأمل در آن ما را به پرهیز از عجله در رانندگی وادار می کند چراکه هیچ کار مهمی مهتر از حفظ زندگی انسان نیست.

نکته جالب توجه این است که درصد بالایی از تصادفات رانندگی در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد و برخی مسئولین اعدادی همچون 63 یا 75 درصد را ذکر کرده اند.

یعنی افراد زیادی که از رانندگی خسته شده اند به جای توقف در مسیر و استراحت کوتاه تصمیم گرفته اند 30 کیلومتر باقی مانده را هم رانندگی کنند و در مقصد به استراحت بپردازند در حالی که متأسفانه با این عجله کردن برخی هیچ گاه به مقصد نرسیده اند.

عجله کردن در زندگی مالی

عجله و شتابزده عمل کردن در زندگی مالی باعث شکست می شود و افرادی که تحمل شکست را ندارند ممکن است دست به خودکشی بزنند و جان خود را از دست بدهند.

شما چه مصادیقی از عجله کردن که موجب از دست رفتن زندگی می شود می شناسید؟ خوشحال می شویم دیدگاهتان را در این خصوص در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

3 نظر

  1. واقعاً عجله میتونه خطرناک باشه، به قول قدیمیا عجله کار شیطونه.

    • البته استثنا هم هست، مثلاً میگن در کار خیر حاجت هیچ استخار نیست، چون اگه دست دست کنی ممکنه از انجام دادنش منصرف بشی…

  2. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    خدایا ما را با پیامبر اسلام (ص) و صلحا محشور بفرما
    الهی آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *